tiistai 23. joulukuuta 2014

Kausi pakettiin Näsijärvellä

Näsijärvi on edelleen täysin auki, eikä jäistä ole juurikaan tietoa. Sääennuste lupaa kuitenkin sellaisia pakkasia, että pitää vain todeta vetouistelukauden olleen tässä.

Pakkanen paukkuu ja kausi on hyvä laittaa pakettiin

Viikonloppuna oli siis vuorossa kauden viimeinen reissu, johon lähdettiin kovin odotuksin. Olihan kausi tähän mennessä antanut kalaa erinomaisesti sekä mikä parasta, niin monelle venekunnalle. Kaikki hyvä loppuu aikanaan, mutta onneksi kevääseen ei ole pitkä aika;)

Quicksilver oli jo siirtynyt talviteloille, mutta Villen Faster oli edelleen valmiudessa. Päivän päätteeksi vene oli tarkoitus nostaa traktorilla ylös.

Faster valmiina kauden viimeiseen koitokseen

Kauden viimeiset reissut ovat kalapäiväkirjan mukaan hieman kaksijakoisia. Joskus kalaa on tullut yksittäisen ison kalan verran, mutta kalamäärä yleisesti ottaen on ollut vähäinen. Olimme saaneet tietoomme pari isoa verkkotaimenta kokoluokassa 4-6kg, jotka oli pyydetty aivan matalasta. Ville oli vesillä myös edellisenä päivänä, jolloin olivat karkuuttaneet ison taimenen "repsikan" kanssa. Arviolta 5kg taimen oli saatu jo veneen viereen pitkän väsytyksen jälkeen, mutta liiallinen innokkuus haavin varressa kostautui tällä kertaa. Muita kaloja ei koko päivänä ollut raksiin iskenyt.

Lähdimme vesille noin yhdeksän aikaan ja taktiikkana kiertää selkeästi matalaa rantapenkkaa, jossa vettä noin 4-10m. Pääpaino siis puhtaasti taimeneen. Tuuli oli mukavan reipas, joka antoi toivonkipinää päivän kalantuloa ajatellen. Lisäksi tuuli puhalti vielä itäpuolelta, joka oli ihannetilanne meidän kannalta. Sormet olivat kovilla, kun salakoita viriteltiin, koska pakkasta oli kuitenkin 3-4 astetta. Vehkeet saatiin kuitenkin vetoon ja pääsimme keskittymään ajolinjoihin.

Vetoa ei ollut takana kuin vartin verran, kun ensimmäinen plaanari jäi taakse. Kala kyytiin ja kyseessä oli Näsijärven perustaimen mallia 50cm+. Hetken päästä sivutönkkö niiasi ison painon takaa, mutta tämä kala ei ollutkaan "punalihaisten" sukua. Reissun pakollinen hauki oli taas onnistuneesti veneessä. Meiltä oli itse asiassa pyydetty "vanhanliiton" herran toimesta haukea joulupöytään, joten toive oli toteutettu.

Tämän jälkeen kaarroimme erään karikon kupeesta, jossa vettä veneen alla oli vain 6m. Reunimmaiset plaanarit menivät aivan karikon vierestä, jossa olikin täkyparvia todella paljon. Keskimmäinen plaanari jäi mukavasti taakse, kun olimme juuri karikon kohdalla. Pian kala olikin jo ilmassa veneen takana. En tiedä mitä Näsijärven kalat ovat tänä vuonna syöneet, mutta huomattavasti enemmän ruutia niillä on nykyään sekä esimerkiksi hypyt ovat yleistyneet huomattavasti. Muutaman hypyn jälkeen tuomitsimme kalan järviloheksi. Kylläpä oli lohi ottanut matalasta, ei voi muuta sanoa. Videokamera saatiin viritettyä ja kala esittikin ensiluokkaisen väsytystaistelun. Oli sukellusta syvyyksiin, hyppyjä veneen vieressä sekä sopivasti pärskymistä. Hetken päästä Ville nosti järvärin kyytiin. Komea ja kirkas järvilohi, jolla tuntui olevan menohaluja. Kalalla oli pituutta 62cm ja painoa 3kg+. Järvilohi otti Anchovy Minnow Teaser täkyraksiin värissä Pink Tiger. Samalla hupulla saimme 2011 4kg+ järvilohen Näsijärvestä. Pinkki toimii monesti aivan loppukaudesta ja tämäkin todisti taas kyseisen asian. Järvilohi päästettiin takaisin kasvamaan, jotta se olisi ensi kaudella 75cm mittainen.

Järvilohi takaisin kasvamaan

Hetki tästä niin Villen puolelta lähti plaanari peruuttamaan. Täältä myös kyytiin järvilohi, joka oli noin 50cm pitkä. Teimme pian uuden kaarroksen samaan paikkaan, jossa tapahtuikin sitten sellainen asia jota emme ole kokeneet viiteen vuoteen. Karikon kohdalla lähti peruuttamaan plaanari nro 4 ja räikkä huusi hienoisesti. Mutta kuinka ollakaan, niin myös plaanari nro 3 peruutti myös. Kyseessä oli siis tuplatärppi, jossa kalat ottivat vierekkäisiin plaanareihin. Kelasimme toisen kalan kyytiin ja annoimme toisen viedä siimaa hiljalleen taakse. Otimme kalat vuorotellen veneeseen ja kummatkin taimenet olivat lähes veljiä, tuollaisia 52-53cm mittaisia. Päästimme "veljekset" joulunviettoon Näsijärven syvyyksiin. Tapahtumat pitivät miehet lämpimiä, vaikka tuuli tuntui koko ajan kovenevan. Vuorossa oli uusi käännös kohti karikkoa. Matkan varrelta kyytiin otettiin vielä yksi järvilohi peruskokoisena. Yllättävän matalassa taimenet sekä järvilohet tänään olivat, mutta niin olivat täkyparvetkin.

Saavuimme kolmannen kerran karikon kohdalle ja luonnollisesti sitä alkoi jo odottaa tapahtumaa, kun kala tuntui olevan hyvällä syönnillä. Hörppäsimme parasta aikaa kahvia Villen kanssa, kun Ville huudahti että nyt lähtee lujaa!!! Ja niinpä lähti, nimittäin karikon puoleisen reunan plaanari nro 2. Plaanari lähti suoraan vastapuolelle todella vauhdikkaasti ja tämän jälkeen kala hyppäsi ilmaan. Näimme kuinka iso pötkäle oli kyseessä ja selvästi järvilohi. Hypyn jälkeen plaanari kuitenkin palautui takaisin ja näin kala oli päässyt irti. Tämä oli se "joulukala", jota olimme tulleet hakemaan. Kuten muutama viikko takaperin, niin tämäkin järvilohi pääsi karkuun. Kolmannella kerralla se kyllä nostetaan veneeseen;)

Aalto nousi iltapäivää kohden

Syönti jatkui aktiivisena aikavälillä 10:00- 13:30. Sivulta saimme kyytiin taimenia ja yksi taimenista oli noin 60cm mittainen, mitä sitä haavissa nopeasti mittasimme. Taimen päästettiin takaisin Näsijärven aaltoihin. Taimenissa on jonkin verran eroja, nimittäin osa taimenista on hyvinkin tanakoita mutta syksyn mittaan on saatu myös solakoita yksilöitä. Ei missään nimessä "langanlaihoja", kuten vuosia taaksepäin mutta eroja kaloissa on kovasti. Meillä on myös vahva näppituntuma siitä, että jostain syystä Koljonselän taimenet ovat pulleampia kuin Näsinselän. Voiko tämä johtua muikku- tai kuorekannan eroista selkien välillä?

Vedenlämpö oli laskenut jo alle 3- asteen. Lämpötila liikkui 2.6-2.9 asteen välillä. Vetovauhti sai taas kerran olla hiljainen, vaikka myötäaalto koitti sitä kovasti nostaakin. Anchovy Bullet Roll toimi taas kerran kokonaisuudessaan loistavasti, antaen monta kalaa päivän mittaan. Kala oli hyvin aktiivisella syönnillä, koska veneessä kävi kaikkiaan 9 kalaa. Syönti loppui kuin seinään 13:30, jonka jälkeen ei ollut lainkaan tapahtumia klo 15 mennessä.

Näsijärven vetouistelukauden 2014 yhteenveto:

Kausi oli yksi parhaimmista vetouistelu-uramme aikana ja kalaa tuli määrällisesti erittäin hyvin. Muutamana kautena olemme saaneet enemmän 4kg+ kaloja, mutta määrällisesti noina kausina kalaa on tullut vähemmän. Mittakaloja per uistelureissu tuli tänä vuonna ennätyksellisesti, joten tästä kiitos Näsijärvelle sekä sen eteen hyvää työtä tehneiden tahojen suuntaan. Tänä vuonna pääsimme myös tartuttamaan kaksi sellaista järvilohta, jotka todennäköisesti olisivat olleet kotijärvemme ennätyskaloja. Tämä lupaa äärimmäisen hyvää vetouistelukautta 2015 ajatellen, sekä myös se tosiasia että useita 60cm+ mittaisia taimenia sekä järvilohia on päästetty takaisin kasvamaan. Nämä kalat ovat ensi vuonna jo todellisia "räikänpärisyttäjiä". Kaloja saimme useista eri paikoista sekä niin Koljonselältä kuin Näsinselältä. Opimme myös uusia paikkoja etenkin Näsinselältä, joka pitää nähdä lisärikkautena vetouistelijan työkalupakkiin. Mitä laajempi tuntemus järvestä sekä sen ottipaikoista venekunnalta löytyy, niin aina parempi.

Kausi lukuina:

• Kuhakausi oli vaatimaton, mutta reissumäärä jäi myös vain kolmeen keikkaan. Isoin kuha alle 3kg, tämä oli huonointa moneen vuoteen. Alkukaudesta kuha söi, mutta tällöin emme olleet vesillä. Heinäkuu- elokuu oli vaikeaa ison kuhan suhteen. Määrää tuli paljon, sekä myös päivällä. Ville sai kesällä kuhanuistelun lomassa 3.4kg taimenen Näsinselältä.
  • Järvilohien ja taimenten perään teimme syksyllä 7 uistelureissua, jotka tuottivat 6 kpl mittakaloja. Näistä 2 oli järvilohia ja 4 taimenta.
  • 6 mittakalan yhteispaino kaudelle 2014 oli 18.07kg. Kauden suurin kala oli 4kg taimen.
  • Mittakaloista 4 tuli Koljonselältä ja 2 Näsinselältä. Näsinselälle tehtiin 2 reissua ja Koljonselälle 5 reissua.
  • Ehdottomasti kauden toimivin konsepti oli hiljainen vetovauhti, jossa vauhti pysyi 2.3-2.6km/h toleranssissa. Erityisesti Anchovy Bullet Roll toimi hitaaseen putkiuintiin viritettynä.
  • Vaihdomme aktiivisesti paikkoja ja jos 1-2 tuntiin ei ollut tapahtumaa, niin mietimme heti seuraavan ottipaikan valmiiksi. Tämä pelasti monta reissua. Kokeilimme ennakkoluulottomasti myös uusia paikkoja, toki vanhat ottipaikat antoivat puolet mittakaloista.
  • Kun löysimme ottipaikan, niin jäimme kiertämään tätä tarkasti. Tämä tuotti monta kontaktia sekä useamman lähes "tuplatärpin", jossa useampi kala otti kiinni lyhyen ajan sisällä.

Kiitos kaudesta 2014 ja uistelustrategian suunnittelu vuodelle 2015 alkakoon!

Kireitä!

3 kommenttia:

1. Kyllä on karmee saldo teillä! Mä kävin kai 18 kertaa raksia uittamassa ja saldona 1, siis YKSI, mittakala.

VastaaPoista
  2. Onni on tietysti ollut mukana tänä vuonna ja kaikki mennyt nappiin monen asian suhteen. Mutta tietysti 15v kokemus Nässyltä sekä aktiivinen saalispäiväkirjan sekä kalapaikkamerkintöjen ylläpito auttaa asiassa.

Seuraaviin asioihin suosittelen raksiuistelijan kiinnittävän huomiota;

- Vetovauhdin rohkea pudottaminen ja kokeile vetovauhtia väliltä 2.3-2.6km/h. Moni tuntuu vetävän hieman liian lujaa.
    - Suurenna täkykaloja, isommat täkyt uivat rauhallisemmin ja antavan isompaa kalaa nässyllä.
    - Viritä raksit mahdollisimman laiskaan uintiin. Kokeile itselle sopivaa esim. Anchovy Special tai Anchovy Bullet Roll. Jälkimmäinen helpompi virittää.
    - Viritä kahdenlaista uintia. Toiselle sivulle tynnyriuintia ja toiselle laidalle putkiuntia. Toisena päivänä ottaa toiseen, syytä en tiedä tarkemmin.
    - Tarkista täkykalojen kunto sekä uinti 1.5-2h välein. Tämä on hyvin tärkeää.
    - Jos saat kalan, niin jää sille alueelle pyörimään.
    - Aktiivinen paikkojen vaihtaminen, jos ei tule tapahtumaa esim parin tuntiin.
    - Paikkatuntemus ja paikkatuntemus
    - Ajolinjat ja niiden vaihtaminen
    - Pelisilmä järvellä, tuuli kääntyy, mihin tuuli puhaltanut, ilmanpaineen seuraaminen.

Kireitä!

VastaaPoista
  3. Yksi tärkeä asia tätä kautta ajatellen oli seuraava huomio:

Veneen lähellä olevat pyydöt antoivat huonommin kuin yleensä. Isoista kaloista moni tuli ulommista plaanareista, jotka oli laskettu hyvin kauas. Lisäsimme plaanarien vapautuspituutta huomattavasti, kun huomasimme kaloja tulevan näin.