maanantai 15. joulukuuta 2014

Mikon taimen- ennätykset uusiksi Näsijärvellä

Viikonvaihde 14-15.12 oli nimetty termin "The fishing weekend" mukaan. Aivan kahtena päivänä ei vesille päästy, mutta pyhänä onnistuttiin järjestämään kunnon uisteluretki kotoisella Näsijärvelle. Ensin veneeseen piti olla tulijoita neljän hengen verran, mutta ryhmä kaventui kaventumistaan. Onneksi Mikko pääsi sentään hyppäämään kyytiin, koska yksin en ollut ajatellut lähteä.

Tällä kertaa lähdimme vesille hyvissä ajoin ja vene laskettiin Mustalahdesta vesille. Lähdimme ajamaan kahdeksan jälkeen, kun pahin pimeys oli hälvennyt. Sitä ennen tankattiin Mustalahden GT-asemalla, jossa 98E oli 1.25€/L. Tämä sopii uistelijan kukkarolle, voimme suositella lämpimästi.

Näkyvyys oli suhteellisen heikko, kun ajoimme kohti Koljonselkää. Pientää usvaa ja sumua oli ilmassa sekä vielä hivenen hämärää. Tarkasti sai ajaa, jotta huomasi avoveneet sekä verkonmerkit. Määränpääksi oli suunniteltu Koljonselkä, Hornulle emme jääneet koska arvelimme täällä olevan vetäjiä näin viikonloppuna.

Keskustelimme ajomatkalla Mikon moottorien välisestä eroista sekä äänimaailmasta. Aiemmat seitsemän vuotta olin tekemisissä 2- tahtikoneen kanssa, joka on oma maailmansa se. Nykyinen 150hv Mercury, jossa on 3l sylinteritilavuus pitää melkoisen mukavaa murinaa kun tehdään matka-ajoa. Soundi on aivan erilainen, kuin pienimmissä koneissa. Tyhjäkäynnillä kone on kuitenkin äänetön, kun taas vanha Tohatsu muistutti "läsnäolostaan" koko ajan.

Tuuli oli juuri sopiva, kun saavuimme paikalla josta vieheet oli tarkoitus laskea veteen. Uuden veneen kanssa piti vielä harjoitella jarrupussien laittoa, koska tämä oli vasta toinen uistelureissu. Kaikki ei tule vielä"selkäytimestä", kuten vanhan veneen kanssa. Ensi kaudella kaikki on varmasti jo toisin ja katsotaan nyt kuinka kauan tätä kautta vielä kestää.

Tällä kertaa veden ollessa 3.2-3.4 astetta, niin päädyimme valitsemaan erittäin rauhallisen vetovauhdin, luokkaa 2.4-2.6km/h. Isompi kala tykkää loppukaudesta hyvin rauhallisesta vauhdista ja tämä on näkynyt saalismäärissä. Pidän 3km/h alkuisia nopeuksia jo liian suurina. Vetoon laitoimme Anchovy Bullet Roll rakseja eri väreissä. Ei kovin kauan pitänyt odotella, että ensimmäisen kala oli kiinni. Juuri sattui tulemaan oikein tuulenpuuska, jonka mukana satoi räntää. Aallon noustessa kala otti uloimpaan kiinni. Pieni jännitys mittakalasta tuntui olevan, mutta kalan pituus oli 55cm. Hyväkuntoinen taimen, jonka vapautimme takaisin. Hieno kala ensi kaudella.

Taimen 55cm ja Bullet Roll testiväri

Hetken kuluttua sivutönkkö vemputti siihen malliin, että siellä on jotain tapahtumaa. No siellähän oli Hauki tankkaamassa samoilla muikkuapajilla.

Missä muikkua, siellä haukia

Ihmettelimme kovasti, että mitä kalaa kaiussa on edelleen penkoissa näinkin massiivisesti. Onko tämä muikkua, vaiko kuoretta?

Kaikuluotaimen näytöllä riitti elämää

Tämän jälkeen tuuli kääntyi sekä rauhoittui hieman. Myös syönti loppui ja päätimme vaihtaa paikkaa, kuten viime kerrallakin, kun tuntui siltä ettei kala syö enää edellisessä paikassa. Tämä on monesti pelastanut reissun. Katsoimme, että mihin tuuli kääntyy ja arvelin sen tekevän hyvät virtaukset erääseen salmeen. Kyseisestä paikasta nostimme pari mittajärväriä vartin sisään 2000- luvun puolivälissä.

Virtaus oli ajanut kalaparvet salmeen ja petokalat perässä

Katselimme kaikuluotainta ja totesin Mikolle, että täältä on pakko tulla jotain. Pääsimme kohtaan, josta olemme saaneet usein mukavia kaloja, niin juuri syvänteen päällä niin räikkä parkaisi kevyesti ja kala ilmassa. Oli Mikon vuoro ottaa kala kyytiin. Ja mikä kuvaakaan vetouistelukautta 2014 paremmin kuin se, että kaloilla on ollut menohaluja. Tämäkin kala jaksoi juroa veneen sivulle, joten oli pakko tyhjätä perä muista pyydöistä. Kun saimme kalan veneen viereen, niin huomasimme että kyseessä on taas mukava taimen. Pari kertaa kala vielä sukelsi syvälle, kunnes sain kalan haavittua. Komea mittataimen, joka otti pinkki/keltaiseen Bullet Rolliin isolla salakalla varustettuna.  Taimen mitoiksi varmistui 63cm/ 3120g. Tämä oli kyydissä olleen Mikon uusi Näsijärven ennätystaimen, joten suuret onnittelut tästä. Mikon edellinen ennätystaimen oli kuluneen vuoden marraskuulta Näsijärveltä ja taimen painoi 3kg.

Mikko ja uusi Nässyn enkkataimen 3120g

Karvalakki on nähnyt monet kalat. Raksihupun ottiväri Selina´s Cocktail

Miksi jäädä paikalle miettimään, kun voi kaartaa paikalle uudestaan. Ja näinhän me teimmekin. Huomasimme samalla eräät verkot, joten jouduimme kaartamaan reippaasti oikean puoleiselle sivulle. Samaan aikaan reunimmaiseen vapaan otti kala kiinni. Hyvin pian tämäkin kala oli ilmassa. Näytti kovasti samanlaiselta kuin äskeinenkin kala. Hommaa hankaloitti se, että jouduimme saamaan aikaan kaartamaan kovasti kalan puolelle verkoista johtuen. Kun vapautimme plaanarin, niin kala ei jäänytkään taakse, vaan alkoi uida sivulle. Tämä tiesi jo etukäteen vaikeuksia. Hyvin pian sopassa olikin useita siimoja ja taimen hyppeli ilmaan repien muita plaanareita mukanaan. Tovin saimme taimenta väsyttää, mutta yhdessä hypyssä kala sitten irtosi. Tähän olimme hieman jo varautuneetkin. Kerrassaan hieno kokemus ja opettaa nöyryyttä sen suhteen, että kalaa koskaan niin vain oteta Näsijärvestä. Tämän jälkeen romut ylös ja kotia kohden. Pyhäpäivä oli ollut kalaisa muillekin venekunnilla ja tietoa kantautui useista 3-4kg kaloista.