Kalusto vaihtuu ja on aika heittää hyvästit seitsemän vuoden
yhteistyölle Dragon kanssa. Vuodet vierivät nopeasti ja ei uskokaan, että siitä
on jo seitsemän vuotta kun lähdimme vaimon kanssa hakemaan Dragoa Viitos-
Autosta Leppävirroilta. Tätä aikaisemmin uistelu oli painottunut pikkuveneellä
kalasteluun sekä muiden uistelijoiden kyydissä olemiseen. Dragon hankinta avasi
varsinaisesti uisteluun uuden ulottuvuuden sekä mahdollisti siirtymisen niin
sanotusti "isoihin ympyröihin". Vuonna 2007 Drago oli yksi
kllpailukykyisimmistä uistelupaketeista omassa hintaluokassaan ja tarjonta
vastaavassa kokoluokassa oli vähäistä.
Drago on Kreikkalaista tekoa ja takana on venetehdas nimeltä Drago
Boats. Dragot tehdään käsinlaminoimalla, ei ruiskuvalamalla, joka tekee veneen
vankan rakenteen. Allekirjoittanut myöntää kyllä, että kyseinen vene on vankkaa
tekoa ja tämä hämmästytti itseäkin monesti.
Drago Sunday 540 Cabin
Trailerointi
Drago on nimen omaan erinomainen vetouisteluvene, joka on
kuitenkin kokoonsa nähden kevyt ja soveltuu hyvin trailerointiin. Itse koin,
että 1500- luokan venetrailerit soveltuvat parhaiten kykyisen veneen
kuljettamiseen. Kokeiltu on 1000 ja 1350- luokan trailerit, jotka olivat
auttamatta liian pieniä. Veneen runko painaa alle 600kg ja tähän päälle
esimerkiksi 160kg painava moottori. Lisäksi varusteet sekä etenkin
uisteluvarusteet tuovat herkästi lisäpainoa sekä esimerkiksi 90l:n takin
ollessa täynnä niin painoa on helposti yli 1000kg. Tämä on hyvä pitää
mielessä.
Kalastukseen ja retkeilyyn
Kun aikanaan hankin Dragoa, niin käyttötarkoitus oli nimen omaan
uistelu sekä mahdollisuus yöpymiseen kalareissuilla sekä myös perheen kanssa.
Emme aluksi veneilleet perheen kanssa juurikaan, vaan käyttö oli puhdasta
uistelua. Myöhemmin lasten myötä veneen käyttö alkoi painottua myös retkeilyyn,
johon Drago sopi myös hyvin. Toki tässä tapauksessa tilantarve nousee nopeasti,
kun veneessä aletaan viettää aikaa retkeilyn merkeissä. Dragossa ei ole
kemiallista wc:tä tai keittimiä, jotka varmasti tulevat vaatimuslistalle jos
pidempiä reissuja on suunnitteilla. Lämmittimen Dragoon saa asennettua, mutta
omassa veneessäni tätä ei ollut. Olemme yöpyneet aivan loppukaudesta veneessä ja
makuupussilla sekä lämpimällä peitolla pärjäsi hyvin. Lämmitin auttaisi
varmasti kosteuden poistoon, joka välillä muodostui ongelmaksi.
Vetouistelijan työkalu
Drago on suunniteltu hyvin
uistelijan näkökulmasta. Veneen takatilat ovat kokoluokassa ison puoleiset sekä
kaikkiin kulmiin pääsee helposti käsiksi. Kulmapenkit ovat irroitettavissa, jos
nämä ovat uistelun tiellä. Erityisesti pidimme siitä, että "ohjaamo" oli
lipan alla, eikä sisätiloissa. Makuutilat ovat erikseen veneen keulassa, johon
saattoi mennä lepäämään. Varoitankin, että yleensä kun joku kömpi kajuuttaan
nukkumaan, niin räikkä saattoi pärähtää. En vastaa näistä seurauksista...heh!
Lipan alla on kaksi penkkiä, joissa kapteenin lisäksi istuu toinen henkilö
hyvin. Mikäli veneessä on esimerkiksi 3-4 henkilöä, niin muut istuvat veneen
peräosassa. Koimme, että 3 henkilöä oli optimimäärä, kun Dragolla uisteltiin.
Jos veneessä on koko ajan 4 henkilöä, niin laittaisin melkein yhden henkilön
cabiniin, pitkä tikku kannattaa olla mukana;)
Dragossa on jonkin verran säilytystilaa, mutta tämän koin yhdeksi
suurimmista puutteista. Akkkutilaan sai laitettua jotain, mutta veneen
takatilaan olisi ehdottomasti kannattanut suunnitella muutaman nostettava
säilytystila, kuten nykyveneissä on. Cabiinissa oli myös jonkin verran
säilytystilaa, mutta nämä eivät monesti sopineet uistelutavaroille. Erityisesti
plaanarit, takilankuulat sekä erilaiset uistinrasiat olisi halunnut laittaa
johonkin. Hytti on myös hyvänkokoinen, mutta jää muutamasta kymmenestä sentistä
kiinni etteivät uisteluvavat mahtuisi sinne täysmittaisena. Eli uisteluvavat
taitettiin aina kasaan ja yleensä uistelureissun jälkeen cabin oli täynnä
tavaraa. Mikäli seuraavaksi oli vuorossa veneilyreissu ilman uistelua, niin
cabin täytyy tyhjentää tavaroista. Tämä muodostuu ehkä ongelmaksi
"sekäkäyttäjän" kohdalla.
Drago on trailerikalastajalle sopivan kokoinen paketti
Ajo- ominaisuudet
Moni on tiedustellut monesti vuosien varrella, että
millainen Drago on veneenä ajo- ominaisuuksien suhteen sekä kuinka sillä pärjää
esimerkiksi merellä? Veneiden koko on kasvanut voimakkaasti viime vuosina,
jonka jälkeen merellä näkee usein 6-7m pitkiä veneitä. 5.4m pitkä Drago
soveltuu oikein hyvin niin sisävesille kuin merellekin. Vene on kuitenkin
korkealaitainen sekä kestää erittäin hyvin uistelua kovassakin kelissä. Itse
asiassa täytyy sanoa ettei sellaisia uistelukelejä ole ollutkaan etteikö
Dragolla olisi pärjännyt. Joten tämän johdosta en ole kalustoa vaihtamassa.
Olemme uistelleet Dragolla useilla järvillä kuten Näsijärvi, Päijänne sekä
Saimaa. Näissä vesistöissä Drago on ollut kuin kotonaan. Lisäksi Drago on
vieraillut kolme kertaa Äänisen aalloilla, Venäjällä. Täällä kohtasimme koviakin
kelejä, jossa järvelle lähdettiin vielä 12m/s tuulessa. Uistelu kovassa kelissä
ei ole Dragolla mikään ongelma, kelissä ajaminen vaatii totuttelua. Olemme myös
käyneet Selkämerellä useita vuosia Porissa merilohta uistelemassa ja kelit ovat
vaihdelleet tyynen sekä erittäin kovan tuulen välillä. Tämän pohjalta voimme
todeta Dragon merikelpoiseksi uistelijan kaveriksi.
Dragon v- pohjainen muoto sekä kölin puuttuminen aiheuttavat
totuttelua uudelle kapteenille. Dragon pohja halkaisee aallon mukavasti, mutta
vauhtia pitää olla reilusti jotta meno on mukavaa. Kyntäminen ei ole erityisen
mielekästä Dragolla, joten kaasukahvan käyttöä kannattaa harjoitella niin
mukavuus hommassa säilyy. Sivuaaltoon ajaminen onnistuu hyvin, kun pääsee
jyvälle siitä että kuinka veneellä pitää aallokossa toimia. Dragoa joutuu
selvästi ajamaan ja veneen runko tietyissä olosuhteissa. Kyyti voisi
tasaisempaakin, tämä täytyy todeta. Kölin puuttuminen aiheuttaa ajoittain
voimakasta sivuliikettä, joka tekee omat haasteensa rantautumiseen sekä
satamaan saapumiseen. Veneen liikkuessa hiljaa eteenpäin, niin perä alkaa
tekemään omaa sivuliikettä. Satamapaikkaan kannattaa tulla tasaisella vedolla,
jotta sivuttaisliikettä ei pääse syntymään. Tämä saattaa olla monelle yllätys,
jos tottunut siihen ettei vene tee juurikaan sivuliikettä.
Paketti valmiina uisteluun
Ajopuolen omaisuuksissa korostuvat positiiviselta puolelta virtaviivainen
käyttäytyminen aallokossa sekä kelinkesto uistelunopeuksilla. Veneellä pystyy
ajamaan kovaa isommassakin aallokossa, mutta meno ei ole erityisen tasaista.
Mitä nopeampi vauhti, sitä paremmin runko toimii. Drago on myös aktiivisen
ajajan vene, joka vaatii ohjaamista. Kun pääset jyvällä toimintamallista, niin
sinulla on hyvä työkalu käsissäsi. Mutta laiskan miehen vene Drago ei ole.
Veneen suuntavakaus ei ole parhaasta päästä ja tämän vuoksi
"ruorissa" joutuu olemaan hereillä. Autopilotti on ehdoton varuste
uistelijalle ja tämän jälkeen uistelu muuttuu todella mukavaksi. Itselläni
Simrad toimi todella hienosti kaapeliohjauksen kanssa, ilman autopilottia
yksinuistelu ei ole mielekästä.
Positiiviset puolet
- Erinomainen paketti
trailerikalastajalle ja pakettia on helppo hallita
- Makuutilat
"yllättävän" tilavat, joissa nukkuu 2 aikuista hyvin. Meillä
nukkui usein kolmekin aikuista
- Vetouistelijan työkalu, jossa
hyvät tilat uistelijan näkökulmasta
- Vankka käsinlaminoitu runko,
joka kestää hyvin aallokkoa sekä trailerointia
- Hyvä suunnittelu erillisen
ohjaamon sekä cabinin osalta
- Ei vaadi mieletöntä konetta,
toimii hyvin 70-90hv koneilla.
Negatiiviset puolet
- Säilytystilojen puute
- Suuntavakaus tietyissä
olosuhteissa, joka johtuu kölin puuttumisesta
- Perussähköt eivät ole erityisen
laadukkaat, suosittelen uusimista
- Kyyti ei ole kaikkein pehmeintä
- Veneen laidoilla kulkeminen
hankalaa, lapsia ei sinne uskalla päästää
Loppuarvosana 9-
Kiitos 7v yhteistyöstä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti