lauantai 11. lokakuuta 2014

Veneen loppuarvostelu Drago Sunday 540 cabin

Kalusto vaihtuu ja on aika heittää hyvästit seitsemän vuoden yhteistyölle Dragon kanssa. Vuodet vierivät nopeasti ja ei uskokaan, että siitä on jo seitsemän vuotta kun lähdimme vaimon kanssa hakemaan Dragoa Viitos- Autosta Leppävirroilta. Tätä aikaisemmin uistelu oli painottunut pikkuveneellä kalasteluun sekä muiden uistelijoiden kyydissä olemiseen. Dragon hankinta avasi varsinaisesti uisteluun uuden ulottuvuuden sekä mahdollisti siirtymisen niin sanotusti "isoihin ympyröihin". Vuonna 2007 Drago oli yksi kllpailukykyisimmistä uistelupaketeista omassa hintaluokassaan ja tarjonta vastaavassa kokoluokassa oli vähäistä. 

Drago on Kreikkalaista tekoa ja takana on venetehdas nimeltä Drago Boats. Dragot tehdään käsinlaminoimalla, ei ruiskuvalamalla, joka tekee veneen vankan rakenteen. Allekirjoittanut myöntää kyllä, että kyseinen vene on vankkaa tekoa ja tämä hämmästytti itseäkin monesti. 

Drago Sunday 540 Cabin

Trailerointi

Drago on nimen omaan erinomainen vetouisteluvene, joka on kuitenkin kokoonsa nähden kevyt ja soveltuu hyvin trailerointiin. Itse koin, että 1500- luokan venetrailerit soveltuvat parhaiten kykyisen veneen kuljettamiseen. Kokeiltu on 1000 ja 1350- luokan trailerit, jotka olivat auttamatta liian pieniä. Veneen runko painaa alle 600kg ja tähän päälle esimerkiksi 160kg painava moottori. Lisäksi varusteet sekä etenkin uisteluvarusteet tuovat herkästi lisäpainoa sekä esimerkiksi 90l:n takin ollessa täynnä niin painoa on helposti yli 1000kg. Tämä on hyvä pitää mielessä. 

Kalastukseen ja retkeilyyn

Kun aikanaan hankin Dragoa, niin käyttötarkoitus oli nimen omaan uistelu sekä mahdollisuus yöpymiseen kalareissuilla sekä myös perheen kanssa. Emme aluksi veneilleet perheen kanssa juurikaan, vaan käyttö oli puhdasta uistelua. Myöhemmin lasten myötä veneen käyttö alkoi painottua myös retkeilyyn, johon Drago sopi myös hyvin. Toki tässä tapauksessa tilantarve nousee nopeasti, kun veneessä aletaan viettää aikaa retkeilyn merkeissä. Dragossa ei ole kemiallista wc:tä tai keittimiä, jotka varmasti tulevat vaatimuslistalle jos pidempiä reissuja on suunnitteilla. Lämmittimen Dragoon saa asennettua, mutta omassa veneessäni tätä ei ollut. Olemme yöpyneet aivan loppukaudesta veneessä ja makuupussilla sekä lämpimällä peitolla pärjäsi hyvin. Lämmitin auttaisi varmasti kosteuden poistoon, joka välillä muodostui ongelmaksi.

Vetouistelijan työkalu

Drago on suunniteltu hyvin uistelijan näkökulmasta. Veneen takatilat ovat kokoluokassa ison puoleiset sekä kaikkiin kulmiin pääsee helposti käsiksi. Kulmapenkit ovat irroitettavissa, jos nämä ovat uistelun tiellä. Erityisesti pidimme siitä, että "ohjaamo" oli lipan alla, eikä sisätiloissa. Makuutilat ovat erikseen veneen keulassa, johon saattoi mennä lepäämään. Varoitankin, että yleensä kun joku kömpi kajuuttaan nukkumaan, niin räikkä saattoi pärähtää. En vastaa näistä seurauksista...heh! Lipan alla on kaksi penkkiä, joissa kapteenin lisäksi istuu toinen henkilö hyvin. Mikäli veneessä on esimerkiksi 3-4 henkilöä, niin muut istuvat veneen peräosassa. Koimme, että 3 henkilöä oli optimimäärä, kun Dragolla uisteltiin. Jos veneessä on koko ajan 4 henkilöä, niin laittaisin melkein yhden henkilön cabiniin, pitkä tikku kannattaa olla mukana;)

Dragossa on jonkin verran säilytystilaa, mutta tämän koin yhdeksi suurimmista puutteista. Akkkutilaan sai laitettua jotain, mutta veneen takatilaan olisi ehdottomasti kannattanut suunnitella muutaman nostettava säilytystila, kuten nykyveneissä on. Cabiinissa oli myös jonkin verran säilytystilaa, mutta nämä eivät monesti sopineet uistelutavaroille. Erityisesti plaanarit, takilankuulat sekä erilaiset uistinrasiat olisi halunnut laittaa johonkin. Hytti on myös hyvänkokoinen, mutta jää muutamasta kymmenestä sentistä kiinni etteivät uisteluvavat mahtuisi sinne täysmittaisena. Eli uisteluvavat taitettiin aina kasaan ja yleensä uistelureissun jälkeen cabin oli täynnä tavaraa. Mikäli seuraavaksi oli vuorossa veneilyreissu ilman uistelua, niin cabin täytyy tyhjentää tavaroista. Tämä muodostuu ehkä ongelmaksi "sekäkäyttäjän" kohdalla. 

Drago on trailerikalastajalle sopivan kokoinen paketti

Ajo- ominaisuudet

 Moni on tiedustellut monesti vuosien varrella, että millainen Drago on veneenä ajo- ominaisuuksien suhteen sekä kuinka sillä pärjää esimerkiksi merellä? Veneiden koko on kasvanut voimakkaasti viime vuosina, jonka jälkeen merellä näkee usein 6-7m pitkiä veneitä. 5.4m pitkä Drago soveltuu oikein hyvin niin sisävesille kuin merellekin. Vene on kuitenkin korkealaitainen sekä kestää erittäin hyvin uistelua kovassakin kelissä. Itse asiassa täytyy sanoa ettei sellaisia uistelukelejä ole ollutkaan etteikö Dragolla olisi pärjännyt. Joten tämän johdosta en ole kalustoa vaihtamassa. 

Olemme uistelleet Dragolla useilla järvillä kuten Näsijärvi, Päijänne sekä Saimaa. Näissä vesistöissä Drago on ollut kuin kotonaan. Lisäksi Drago on vieraillut kolme kertaa Äänisen aalloilla, Venäjällä. Täällä kohtasimme koviakin kelejä, jossa järvelle lähdettiin vielä 12m/s tuulessa. Uistelu kovassa kelissä ei ole Dragolla mikään ongelma, kelissä ajaminen vaatii totuttelua. Olemme myös käyneet Selkämerellä useita vuosia Porissa merilohta uistelemassa ja kelit ovat vaihdelleet tyynen sekä erittäin kovan tuulen välillä. Tämän pohjalta voimme todeta Dragon merikelpoiseksi uistelijan kaveriksi.

Dragon v- pohjainen muoto sekä kölin puuttuminen aiheuttavat totuttelua uudelle kapteenille. Dragon pohja halkaisee aallon mukavasti, mutta vauhtia pitää olla reilusti jotta meno on mukavaa. Kyntäminen ei ole erityisen mielekästä Dragolla, joten kaasukahvan käyttöä kannattaa harjoitella niin mukavuus hommassa säilyy. Sivuaaltoon ajaminen onnistuu hyvin, kun pääsee jyvälle siitä että kuinka veneellä pitää aallokossa toimia. Dragoa joutuu selvästi ajamaan ja veneen runko tietyissä olosuhteissa. Kyyti voisi tasaisempaakin, tämä täytyy todeta. Kölin puuttuminen aiheuttaa ajoittain voimakasta sivuliikettä, joka tekee omat haasteensa rantautumiseen sekä satamaan saapumiseen. Veneen liikkuessa hiljaa eteenpäin, niin perä alkaa tekemään omaa sivuliikettä. Satamapaikkaan kannattaa tulla tasaisella vedolla, jotta sivuttaisliikettä ei pääse syntymään. Tämä saattaa olla monelle yllätys, jos tottunut siihen ettei vene tee juurikaan sivuliikettä.

Paketti valmiina uisteluun

Ajopuolen omaisuuksissa korostuvat positiiviselta puolelta virtaviivainen käyttäytyminen aallokossa sekä kelinkesto uistelunopeuksilla. Veneellä pystyy ajamaan kovaa isommassakin aallokossa, mutta meno ei ole erityisen tasaista. Mitä nopeampi vauhti, sitä paremmin runko toimii. Drago on myös aktiivisen ajajan vene, joka vaatii ohjaamista. Kun pääset jyvällä toimintamallista, niin sinulla on hyvä työkalu käsissäsi. Mutta laiskan miehen vene Drago ei ole. Veneen suuntavakaus ei ole parhaasta päästä ja tämän vuoksi "ruorissa" joutuu olemaan hereillä. Autopilotti on ehdoton varuste uistelijalle ja tämän jälkeen uistelu muuttuu todella mukavaksi. Itselläni Simrad toimi todella hienosti kaapeliohjauksen kanssa, ilman autopilottia yksinuistelu ei ole mielekästä. 

Positiiviset puolet
  • Erinomainen paketti trailerikalastajalle ja pakettia on helppo hallita
  • Makuutilat "yllättävän" tilavat, joissa nukkuu 2 aikuista hyvin. Meillä nukkui usein kolmekin aikuista
  • Vetouistelijan työkalu, jossa hyvät tilat uistelijan näkökulmasta
  • Vankka käsinlaminoitu runko, joka kestää hyvin aallokkoa sekä trailerointia
  • Hyvä suunnittelu erillisen ohjaamon sekä cabinin osalta
  • Ei vaadi mieletöntä konetta, toimii hyvin 70-90hv koneilla.
Negatiiviset puolet
  • Säilytystilojen puute
  • Suuntavakaus tietyissä olosuhteissa, joka johtuu kölin puuttumisesta
  • Perussähköt eivät ole erityisen laadukkaat, suosittelen uusimista
  • Kyyti ei ole kaikkein pehmeintä
  • Veneen laidoilla kulkeminen hankalaa, lapsia ei sinne uskalla päästää
Loppuarvosana 9-


Kiitos 7v yhteistyöstä


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti