tiistai 14. lokakuuta 2014

Moottorin loppuarvostelu Tohatsu 90 TLDI

Vuonna 2007 tuli hankittua venepaketin yhteydessä moottoriksi Tohatsu 90- hevosvoimainen TLDI kone. Paketti oli niin kilpailukykyinen Dragon kanssa, ettei siihen voinut olla tarttumatta. Tohatsusta olin seurannut nettikeskusteluja sekä venelehtien arvosteluja, joka sai itseni vakuuttuneeksi. Varsinaista käytännön kokemusta Tohatsu- merkistä minulla ei ollut.  Kyseessä on uudemman sukupolven suorasuihkutus 2- tahtimoottorit, joissa on erillinen oma öljysäiliö, joista öljy sekoittuu polttoaineen sekaan. Kyseiset moottorit yleistyvät uistelijoiden keskuudessa noin 10 v sitten ja kyseistä tekniikkaa edustavat esimerkiksi Tohatsu, Mercury sekä Evinrude.

Tohatsu on Suomessa marginaalimerkki, mutta muissa maissa Tohatsua myydään huomattavasti enemmän. Suomessa moottoria maahantuo Sumeko, jolta saa myös varaosat kätevästi. Tohatsu on Japanilainen moottorivalmistaja, joka tekee paljon alihankintaa myös muilla merkeille. Olen lukenut, että Tohatsu on yksi suurimmista moottorivalmistajista, ellei jopa suurin.

Tohatsu Dragon perässä 


Käyttökokemukset

Vuodet Tohatsun kanssa opettivat itselleni moottorin tekniikan sekä moottorin sielunelämän hyvin perusteellisesti. Kone on varsin perusvarmaa tekniikkaa, johon on helppo päästä käsiksi. Itse voin luonnehtia Tohatsua erittäin varmatoimiseksi koneeksi, jolla uisteltiin keväästä aina talven tuloon saakka. Koskaan 7 vuoden aikana Tohatsu ei jättänyt meitä vesille, joka on hieno saavutus. 2- tahdin hyvä puoli on myös se, että vettä ei pääse sekoittumaan öljyn sekaan joka on nelitahtien ongelma ajoittain ”kylmäuistelussa”.

Tohatsu reagoi mukavasti kaasuun ja yksi sen parhaista ominaisuuksista on vääntö sekä kiihtyvyys. Olen kuullut monelta muultakin, että kone on mukava menemään ja arvostivat nimenomaan reagointikykyä. Dragoa Tohatsu kuljetti parhaimmillaan 55km/h, jolloin moottori oli ylös trimmattuna.

Uisteluun Tohatsu sopii erinomaisesti ja kone toimii hyvin uistelunopeuksilla. Tohatsu on varustettu uistelunopeuden säätimellä, joka toimii kolmella kierrosalueella 800/900/1000rpm. Uistelusäädintä käytetään avainta pohjaan painamalla, jolloin kierrokset liikkuvat kyseisten kierrosalueiden välillä. Tämä on mukava lisä uistelijalle. Itse olisin ehkä suunnitellut säätimeen erillisen katkaisijan ja laajentanut toiminta- aluetta laajemmalle kierrosalueelle. Uistelusäätimen avulla raksiuistelu onnistuu erinomaisesti, sekä muu uistelu ilman jarrupusseja.

 2- tahti koneeseen tulee lisätä öljyä ja itse en kokenut tätä ongelmalliseksi. Tämä tulee tehtyä automaattisesti jokaisen uistelureissun jälkeen, Tohatsun öljysäiliön tilavuus riittää karkeasti noin pariin uistelukertaan. Öljyä pitää aina olla veneessä mukana ja anturi varoittaa, jos pinta pääsee laskemaan liian alas. Suosittelen ehdottomasti käyttämään laadukkaita suorasuihkutusmoottoreihin suunniteltuja öljyjä esimerkiksi Mercuryn Öljyjä. Kokeilin monia öljyjä esim. Motul, joiden ilmoitetaan soveltuvan kyseisiin moottoreihin. Nämä öljyt savuttivat huomattavasti enemmän, karstoittivat moottoria, josta keskustelimme huoltoneuvojien kanssa. Myös tulpista voidaan helposti vetää yhteen, että mikä öljy on moottorille hyväksi. Suosittelen käyttämään ainoastaan laadukkaita ja oikeita öljyjä.

Moottorin ainoa negatiivinen puoli on korkea melutaso. Melutaso on huomattavasti suurempi kuin nelitahtimoottoreissa ja etenkin koppiveneissä melu jää helposti kiertämään takatilaan.  Uudessa 2013 esitellyssä Tohatsussa on parannettu nimenomaan ääneneristävyyttä, joka on varmasti loistava uudistus. Kone on lisäksi hieman karkeakäyntinen, joka juontaa varmasti 2- tahtitekniikkaan. Näiden kanssa oppii elämään, mutta ovat varmasti uusia asioita nelitahtien jälkeen.

Olisin valinnut uuteen veneeseeni myös Tohatsun, mutta malliston suurin kone on 115hv. Kyseinen koneteho ei riittänyt uuteen veneeseen, joten jouduin valitsemaan Mercuryn tällä kertaa.  Voin omalta osaltani suositella Tohatsua ja varmasti hankin kyseisen koneen, jos hankin pikkuveneen tulevaisuudessa.

 Ylläpito ja huolto

 Kuten edellä mainitsin, niin Tohatsu on rakennettu perusvarman sekä erittäin luotettavan tekniikan pohjalle. Myös huoltaminen on helppoa sekä onnistuu normaalilta henkilöltä, jolla pysyy työkalu kädessä sekä osaa hieman lukea ohjeita. Vuonna 2007 ei vielä ollut tarjolla Tohatsu huoltoa kovinkaan monessa kaupungissa, nykyisin tilanne on muuttunut. Tilasin itse aina huolto- osat Sumekolta, jossa palvelu pelasi erittäin hyvin sekä varaosat olivat edullisia. Suosittelen Sumekoa Tohatsun varasosien suhteen, vaikka nykyisin niitä varmaan löytyy veneliikkeistäkin, kun verkosto on valtakunnallinen.

Perushuolto kannattaa tehdä 1-2 kertaa kaudessa, riippuen hieman käyttömäärästä. Perushuoltoon kuuluu peräöljyjen vaihto, sytytystulppien vaihto, polttoainesuodattimien vaihtaminen sekä kompressorin hihnan vaihto 4v välein. Itseltäni ei koskaan hihna katkennut ja tämä oli lähes uuden veroinen vaihtohetkellä, mutta ohjetta on hyvä noudattaa. Vanha hihna kannattaa jättää varahihnaksi, jos hihna sattuisi menemään poikki. Hihnan mennessä poikki, niin meno loppuu siihen. Hihnan pystyy hyvin vaihtamaan vesille ja tätä varten kannattaa veneessä olla oikeat työkalut. Koskaan ei kuitenkaan tiedä mitä sattuu. Perushuolto- osat maksavat noin 100€, joten Tohatsun ylläpitokustannukset ovat varsin pienet.

 Peräöljyn vaihtamista varten kannattaa hankkia öljyastia, johon vanhat öljyt valutetaan vaihdon yhteydessä. Tämän lisäksi Motonetistä kannattaa hankkia peräöljyn vaihtoa varten suunniteltu pumppu. Tämän jälkeen vanhan öljyt valutetaan peräpropun kautta öljyastiaan. Kun vanhat öljyt ovat valuneet pois, niin pumpataan täyttöaukosta uudet peräöljyt koneeseen. Tämä kannattaa tehdä loppukaudesta, jotta kone talvehtii uusien öljyjen kanssa.

 Loppuarvosana 9

 Positiiviset puolet

· Perusvarmaa tekniikka ja kone on hyvin luotettava
· Helppo huoltaa itse sekä pienet ylläpitokustannukset
· Moottorin kevyt omapaino
· Hyvä kiihtyvyys ja reagointi kaasuun
· Uistelusäädin helpottaa uistelijan työskentelyä
· Pieni kulutus uistelussa n. 0.8l/h
· Vesi ei sekoitu öljyn sekaan

Negatiiviset puolet
· Korkea melutaso verrattuna nelitahtikoneisiin (à vm 2013 uusi kone, jossa melutaso alhainen)
· Karkeakäyntinen kone, joka ominaista 2- tahtitekniikalle
· Öljyjen lisääminen (itse en kokenut ongelmaksi, johon tottuu kyllä)
· Savuttaa pitkän uistelun jälkeen, kun lähdetään liukuun
· Ei saatavilla NMEA- valmiutta



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti