Vuonna 2007 tuli hankittua venepaketin yhteydessä moottoriksi Tohatsu 90-
hevosvoimainen TLDI kone. Paketti oli niin kilpailukykyinen Dragon kanssa,
ettei siihen voinut olla tarttumatta. Tohatsusta olin seurannut
nettikeskusteluja sekä venelehtien arvosteluja, joka sai itseni vakuuttuneeksi.
Varsinaista käytännön kokemusta Tohatsu- merkistä minulla ei ollut. Kyseessä
on uudemman sukupolven suorasuihkutus 2- tahtimoottorit, joissa on erillinen
oma öljysäiliö, joista öljy sekoittuu polttoaineen sekaan. Kyseiset moottorit
yleistyvät uistelijoiden keskuudessa noin 10 v sitten ja kyseistä tekniikkaa
edustavat esimerkiksi Tohatsu, Mercury sekä Evinrude.
Tohatsu on Suomessa marginaalimerkki, mutta muissa maissa Tohatsua myydään huomattavasti enemmän. Suomessa moottoria maahantuo Sumeko, jolta saa myös varaosat kätevästi. Tohatsu on Japanilainen moottorivalmistaja, joka tekee paljon alihankintaa myös muilla merkeille. Olen lukenut, että Tohatsu on yksi suurimmista moottorivalmistajista, ellei jopa suurin.
Tohatsu Dragon perässä
Käyttökokemukset
Vuodet Tohatsun kanssa opettivat itselleni moottorin tekniikan sekä
moottorin sielunelämän hyvin perusteellisesti. Kone on varsin perusvarmaa
tekniikkaa, johon on helppo päästä käsiksi. Itse voin luonnehtia Tohatsua
erittäin varmatoimiseksi koneeksi, jolla uisteltiin keväästä aina talven tuloon
saakka. Koskaan 7 vuoden aikana Tohatsu ei jättänyt meitä vesille, joka on
hieno saavutus. 2- tahdin hyvä puoli on myös se, että vettä ei pääse
sekoittumaan öljyn sekaan joka on nelitahtien ongelma ajoittain
”kylmäuistelussa”.
Tohatsu reagoi mukavasti kaasuun ja yksi sen parhaista
ominaisuuksista on vääntö sekä kiihtyvyys. Olen kuullut monelta muultakin, että
kone on mukava menemään ja arvostivat nimenomaan reagointikykyä. Dragoa Tohatsu
kuljetti parhaimmillaan 55km/h, jolloin moottori oli ylös trimmattuna.
Uisteluun Tohatsu sopii erinomaisesti ja kone toimii hyvin
uistelunopeuksilla. Tohatsu on varustettu uistelunopeuden säätimellä, joka
toimii kolmella kierrosalueella 800/900/1000rpm. Uistelusäädintä käytetään
avainta pohjaan painamalla, jolloin kierrokset liikkuvat kyseisten
kierrosalueiden välillä. Tämä on mukava lisä uistelijalle. Itse olisin ehkä
suunnitellut säätimeen erillisen katkaisijan ja laajentanut toiminta- aluetta
laajemmalle kierrosalueelle. Uistelusäätimen avulla raksiuistelu onnistuu
erinomaisesti, sekä muu uistelu ilman jarrupusseja.
2- tahti koneeseen tulee lisätä öljyä ja itse en kokenut tätä
ongelmalliseksi. Tämä tulee tehtyä automaattisesti jokaisen uistelureissun
jälkeen, Tohatsun öljysäiliön tilavuus riittää karkeasti noin pariin
uistelukertaan. Öljyä pitää aina olla veneessä mukana ja anturi varoittaa, jos
pinta pääsee laskemaan liian alas. Suosittelen ehdottomasti käyttämään
laadukkaita suorasuihkutusmoottoreihin suunniteltuja öljyjä esimerkiksi
Mercuryn Öljyjä. Kokeilin monia öljyjä esim. Motul, joiden ilmoitetaan
soveltuvan kyseisiin moottoreihin. Nämä öljyt savuttivat huomattavasti enemmän,
karstoittivat moottoria, josta keskustelimme huoltoneuvojien kanssa. Myös
tulpista voidaan helposti vetää yhteen, että mikä öljy on moottorille hyväksi.
Suosittelen käyttämään ainoastaan laadukkaita ja oikeita öljyjä.
Moottorin ainoa negatiivinen puoli on korkea melutaso. Melutaso on
huomattavasti suurempi kuin nelitahtimoottoreissa ja etenkin koppiveneissä melu
jää helposti kiertämään takatilaan. Uudessa 2013 esitellyssä
Tohatsussa on parannettu nimenomaan ääneneristävyyttä, joka on varmasti
loistava uudistus. Kone on lisäksi hieman karkeakäyntinen, joka juontaa
varmasti 2- tahtitekniikkaan. Näiden kanssa oppii elämään, mutta ovat varmasti
uusia asioita nelitahtien jälkeen.
Olisin valinnut uuteen veneeseeni myös Tohatsun, mutta malliston
suurin kone on 115hv. Kyseinen koneteho ei riittänyt uuteen veneeseen, joten
jouduin valitsemaan Mercuryn tällä kertaa. Voin omalta osaltani
suositella Tohatsua ja varmasti hankin kyseisen koneen, jos hankin pikkuveneen
tulevaisuudessa.
Ylläpito ja huolto
Kuten edellä mainitsin, niin Tohatsu on rakennettu perusvarman sekä
erittäin luotettavan tekniikan pohjalle. Myös huoltaminen on helppoa sekä
onnistuu normaalilta henkilöltä, jolla pysyy työkalu kädessä sekä osaa hieman
lukea ohjeita. Vuonna 2007 ei vielä ollut tarjolla Tohatsu huoltoa kovinkaan
monessa kaupungissa, nykyisin tilanne on muuttunut. Tilasin itse aina huolto-
osat Sumekolta, jossa palvelu pelasi erittäin hyvin sekä varaosat olivat
edullisia. Suosittelen Sumekoa Tohatsun varasosien suhteen, vaikka nykyisin
niitä varmaan löytyy veneliikkeistäkin, kun verkosto on valtakunnallinen.
Perushuolto kannattaa tehdä 1-2 kertaa kaudessa, riippuen hieman
käyttömäärästä. Perushuoltoon kuuluu peräöljyjen vaihto, sytytystulppien
vaihto, polttoainesuodattimien vaihtaminen sekä kompressorin hihnan vaihto 4v
välein. Itseltäni ei koskaan hihna katkennut ja tämä oli lähes uuden veroinen
vaihtohetkellä, mutta ohjetta on hyvä noudattaa. Vanha hihna kannattaa jättää
varahihnaksi, jos hihna sattuisi menemään poikki. Hihnan mennessä poikki, niin
meno loppuu siihen. Hihnan pystyy hyvin vaihtamaan vesille ja tätä varten
kannattaa veneessä olla oikeat työkalut. Koskaan ei kuitenkaan tiedä mitä
sattuu. Perushuolto- osat maksavat noin 100€, joten Tohatsun
ylläpitokustannukset ovat varsin pienet.
Peräöljyn vaihtamista varten kannattaa hankkia öljyastia, johon
vanhat öljyt valutetaan vaihdon yhteydessä. Tämän lisäksi Motonetistä kannattaa
hankkia peräöljyn vaihtoa varten suunniteltu pumppu. Tämän jälkeen vanhan öljyt
valutetaan peräpropun kautta öljyastiaan. Kun vanhat öljyt ovat valuneet pois,
niin pumpataan täyttöaukosta uudet peräöljyt koneeseen. Tämä kannattaa tehdä
loppukaudesta, jotta kone talvehtii uusien öljyjen kanssa.
Loppuarvosana 9
Positiiviset puolet
· Perusvarmaa tekniikka ja
kone on hyvin luotettava
· Helppo huoltaa itse sekä
pienet ylläpitokustannukset
· Moottorin kevyt omapaino
· Hyvä kiihtyvyys ja
reagointi kaasuun
· Uistelusäädin helpottaa
uistelijan työskentelyä
· Pieni kulutus uistelussa
n. 0.8l/h
· Vesi ei sekoitu öljyn
sekaan
Negatiiviset puolet
· Korkea melutaso
verrattuna nelitahtikoneisiin (à vm 2013 uusi kone, jossa melutaso
alhainen)
· Karkeakäyntinen kone,
joka ominaista 2- tahtitekniikalle
· Öljyjen lisääminen (itse
en kokenut ongelmaksi, johon tottuu kyllä)
· Savuttaa pitkän uistelun
jälkeen, kun lähdetään liukuun
· Ei saatavilla NMEA-
valmiutta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti