keskiviikko 25. toukokuuta 2016

Kokemuksia Bmw X3 ja X5 maastureista vetoautoina

Sain talven aikana useita kyselyitä koskien vetoautoja sekä että mikä olisi hyvä vetoauto veneen vetämiseen. Lisäksi moni tiedusteli, että kuinka Bmw:n X- sarjalaiset sopivat veneen vetämiseen. Olen tehnyt itselleni autoilun helpoksi, koska nojaudun vain yhteen merkkiin ja tämä on BMW. Olen toki kokeillut ja ajanut lukuisilla muilla merkeillä. En kuitenkaan lähde tässä tekemään vertailuja eri merkkien välillä, vaan kerron vain omia kokemuksiani baijerilaisista veneen vedossa. Auto on kuitenkin aina henkilökohtainen asia ja jokaisella on omat mieltymyksensä, kuten veneidenkin suhteen.

Ensimmäinen nelivetoinen vetoautoni oli Bmw X3 (e83), joka oli varustettu 3.0d moottorilla. Kyseinen auto oli manuaali (6- vaihteinen). Kyseisellä autolla tuli vedettyä vanhaa venettäni Drago Sunday fishing cabinia ympäri Suomea sekä myös naapurin puolelle Ääniselle. Dragoa kuljetettiin 1500- mallisella JSI- trailerilla, jossa oli lähestulkoon maksimikantavuus käytössä. Bmw X3 mallilla saa vetää jarrullista traileria, jonka kokonaismassa on 2000kg. Tämä rajoittaa tietysti sitä, että aivan suurimpia veneitä ei voi vetää X3- mallilla.
Bmw X3 (e83) 3.0d + Drago sunday

X3 kuljetti Dragoa vaivattomasti perässä ja omasta mielestäni manuaali sopi myös erinomaisesti tämän kokoluokan veneen kuljettamiseen. X3 on myös hyvin pieniruokainen, kun suhteutetaan siihen että vedetään kuormaa perässä. Lisäksi 3.0d koneen vääntö on erinomainen, joten meno on vaivatonta maantiellä. Myös nosto rampeilla oli vaivatonta jopa manuaalilla. Kyseisessä mallissa on 160kw/ 215hv ja koneesta löytyy vääntöä 500nm. Automaatti on varmasti vielä erinomainen lisämauste kyseiseen malliin. Jos kulutusta ajatellaan, niin se pysyi hyvin usein alle 10l/ 100 km, kun vedettiin pidempää matkaa. Vuosia taaksepäin vedin muutaman reissun vaimon CRV:llä, joka oli 2.0l bensa- automaatti. Näissä Hondissa oli vielä 4- pykäläinen automaatti. Vene tuli kyllä perässä, mutta kulutus oli varsin suurta +15l/ 100 km. 

X3 on myös hyvin varma ja luotettava peli. Maasturi on juuri oikeankokoinen ja ei ole sattumaa, että X3 on omassa kokoluokassa yksi Dekran (Saksan katsastustilasto) vähävikaisimmasta malleista. Omalle pitoajalleni, joka oli 7v, niin autoon ei vaihdettu mitään suurempaa. Autolla päästeltiin omasta toimestani kuitenkin +200 000km. Voin lämpimästi suositella ostamaan esimerkiksi tämän ensimmäisen sukupolven X3 mallin vetoautoksi. Olen hiljattain vaihtanut auton uudempaan X3 3.0d automaatti malliin, jonka mallimerkintä kulkee nimellä F25. Kun tästä kertyy kokemuksia veneen vedosta, niin raportoin näistä myöhemmin. 

Kun Drago vaihtui muutama vuosi sitten Quicksilver Pilothouse 675 malliin, niin edessä oli myös vetoauton hankkiminen kyseisella yhdistelmälle. X3 jäi taloon, mutta vetokyky ei enää riittänyt Quicksilveriin, joka istutettiin JSI-2700 trailerille. Vetoautoksi valikoitui Bmw X5 (e70) 3.0d, joka oli varustettu 6- pykäläisellä automaatilla. Kyseisessä mallissa on 170kw/ 235hv ja koneesta löytyy vääntöä 520nm. X5 mallilla saa vetää maksimissaan kokonaismassaltaan 2700kg painoista jarrullista venetraileria. Joten tämä sopi hyvin omiin tarkoitusperiin.
Bmw X5 (e70) 3.0d + Quicksilver 675

Ensimmäinen huomio oli luonnollisesti se, että isolla autolla on mukava vetää isoa venettä. Ei tule sellainen fiilis, että vene työntää autoa, kun joskus on ollut. Automaatti on luonnollisesti erittäin mukava lisävaruste veneen kuljettamiseen, koska onhan se vaivatonsa - ei siitä pääse mihinkään! Luonnollisesti automaatti on kovilla ison yhdistelmän sekä vääntävän moottorin kanssa, mutta Bmw:n käyttämät ZF- laatikot ovat hyvässä maineessa. Itse pyrin kuitenkin aina ajamaan takuun alaisella autolla nykyään, koska aina voi kuitenkin käydä jotain. Niissä tapauksissa tämä tarkoittaa yleensä vinoa pinoa euroja. Nykyään vaihtoautoihin saa hyvin kattavia ajoturvia, joita suosittelen harkitsemaan. X5 veti Quicksilveriä mukavasti perässään ja nostot rampeilta olivat vaivattomia. 6- pykäläisen laatikon välitys ei ollut aivan optimaalinen näin ison kuorman vetämiseen, mutta tässä on varmasti ajateltu myös kestävyysnäkökulmia. Kulutus maantiellä liikkui aina +12l/ 100km lukemissa, mutta kokonaisyhdistelmä on luonnollisesti aivan eri painoinen, kuin mitä X3 ja Drago olivat aikanaan. Kokonaisuutena olen kyseiseen e70- sukupolven ensimmäisten vuosien malliin tyytyväinen, vaikka niin vähävikainen se ei ole kuin mitä esimerkiksi X3 on. Auto on kuitenkin iso ja painava, joka näkyy tiettyjen osien kulumisena. Kyseisessä autossa oli ilmajousitus, joka oli varsin mukava, kunhan se toimi. Kaasuiskareita sekä kompressori menivät parin vuoden aikana, mutta nämä sain takuuseen. Itse en valitsisi ilmajousitusta uudestaan, enkä näin tehnytkään.

Kuten edellä hieman vihjaisin, niin X5 vaihtui saman mallisarjan (e70) tuoreempaan yksilöön. Halusin ehdottomasti mallin, jossa oli monien ylistämä uusi 8- pykäläinen automaatti sekä 4.0d moottori. Kyseisessä moottorissa on 225kw/306hv ja vääntöä 600nm. Auto itsessään ei ollut muuttunut merkittävästi, ilmajousitusta tähän yksilöön ei valittu varmuuden varalta. Pidän perinteistä jousitusta myös mukavampana vetopuuhissa. 
Bmw X5 (e70) 4.0d + Quicksilver 675

Heti ensimmäiset vetokerrat osoittautuivat juuri niin hyviksi, mitä olin salaa haaveillut. 8- pykäläinen automaatti toimii todella hyvin kuorman kanssa. 1-2 vaihteen väli on juuri optimaalinen, edellisessä 6- pykäläisessä mallissa ensimmäinen vaihde oli turhan pitkä. Myös lisääntynyt teho sekä vääntö saavat oman pakettini tulemaan hyvin vaivattomasti perässä. Liisääntynyt vääntö tekee myös sen, että kulutus on merkittävästi pienempää kuin 4.0d mallissa kuin mitä se oli 3.0d mallissa. Vaihtoautoina 3.0d/ 4.0d mallien hintaerot eivät ole suuria, uutena hintaeroa on vielä tuntuvasti. Tätä kannattaa harkita, kun mietitään laadukkaan vetoauton hankintaa isolle veneelle. Toki aina kannattaa käydä käytännössä kokeilemassa. Omalta osaltani voin suositella kyseistä mallia kovaan vetoon, jossa vetoautolta vaaditaan paljon. Autohan on erinomainen luonnollisesti aivan päivittäisessä ajossa, en minäkään koko ajan vene perässä liiku...heh!
Quicksilver on löytänyt veturinsa

Nykyään markkinoilta löytyy myös X5 M 5.0d, voin vain kuvitella kuinka hyvä se on. Ehkä sellainen seuraavaksi...

Turvallista veneen vetoa maanteillä!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti