keskiviikko 11. marraskuuta 2015

Venetrailerin kölirullien valinta

Alle 10 nostoa takana uudella JSI VT 2700 venetrailerilla, jolla kuljetetaan Quicksilver 675 venettä. Venetrailereissa on lähestulkoon poikkeuksetta kumiset kölirullat tehdasvarustelun jäljiltä, mutta näiden kesto on mitä on. Itselläni noin 5-8 nostokerran jälkeen kaikki rullat ovat haljenneet, siis aivan jokaikinen. Veneeni on luonnollisesti painava yksilö, mutta pohjan ei pitäisi olla kaikkein terävimmästä päästä. Kun kumirullat ovat haljenneet, niin sitten vasta veneen lasku- ja nosto- operaatioista mielenkiintoista tuleekin. Ajan kanssa käy pahimmillaan siten, että pohja pääsee koskettamaan metallitappeja ja voi aiheuttaa vaurioita. Kumirullan haljettua rulla ei enää pääse pyörimään ja veneen lasku muuttuu "tervanjuonniksi".

Olen katsonut monessa uistelutapahtumassa sitä, että uskomaton määrä kumirullia on trailereista hajalla ja silti niillä vain jatketaan trailerointia tai vaihdetaan samanlaisia tilalle. Itselleni tämä sai riittää. Haluan traileriini parhaat mahdolliset kölirullat, joiden tulee kestää kulutusta sekä niiden tulee sellaiset, että veneen nosto- ja laskuoperaatiot sujuvat kuin rasvattu.

Olin yhteydessä kotimaiseen tukkuriin nimeltä Teohydrauli Oy ja kerroin heille ongelmasta sekä sen laajuudesta veneilijöiden keskuudessa. Sovimme heidän kanssaan yhteistyöstä, jossa testaamme kolmenlaisia kölirullia käytännössä. Tulemme tekemään juttusarjoja itse kölirullien asennuksesta, käyttökokemuksista erilaisista kölirullista sekä vertailemme näitä sitten keskenään. Tämä tulee olemaan mielenkiintoinen projekti. Sain toissaviikolla rullat itselleni, joten projekti pääsee kunnolla käyntiin. Esittelen tässä vaiheessa kolme erilaista kölirullaa, joita lähdemme testaamaan. Testin kohteena olevat kölirullat ovat leveydeltään +/- 300mm.

Traileroitavana veneenä toimii uusi Quicksilver Pilothouse 675, joka ei suinkaan ole helpoimmasta päästä traileroinnin suhteen. Tämän vuoksi testi tulee olemaan mielenkiintoinen, koska kyseisen veneen trailerointi kumirullien kanssa on ollut suoraan sanottuna helvetillistä.
Traileroinnin kohde

Stolz on brändinä varmasti yksi tunnetuimmista kölirullista, joka on lähes "kulttimaineessa" osan käyttäjien keskuudessa. Stolz on Amerikkalainen tuotemerkki. Valmistusmateriaalina käytetään polyuretaania ja erityisesti Stolzin parhaiksi puoliksi mainitaan; ylivoimainen kestävyys, suurempi kantavuus ja erityisesti hyvät rullausominaisuudet. Akselitappi suositellaan rasvattavaksi vielä vesivaseliinilla. Soveltuu alumiini- sekä lasikuituveneille. Leveys 300mm.
Stolz polyuretaanirullat

Stolzin kulutuskestävyyttä ja kantavuutta kehutaan

Rullausominaisuuksien pitäisi olla Stolzin vahvuus


Vertailussa on myös Eurooppalainen kölirulla, joka on myös valmistettu polyuretaanista. Kyseinen vaihtoehto on aavistuksen edullisempi verrattuna Stolziin. Kölirulla vaikuttaa hyvin pehmeältä ja lupaavalta. Muotoilu on enemmän perinteistä kumirullaa muistuttava. Teohydrauli on ollut hyvin tyytyväinen kyseiseen vaihtoehtoon. Kölirullaa kehutaan hyvin kestäväksi. Kölirullan leveys on 286mm. Tulemme tekemään rullaustestejä koskien kyseistä kölirullaa, joten raportoimme näistä myöhemmin. Soveltuu alumiini- ja lasikuituveneille.
Eurooppalainen vaihtoehto kölirullaksi - valmistusmateriaali polyuretaani


Hieman halvempi vaihtoehto kuin Stolz

Kölirullaa kehutaan hyvin kestäväksi


Vertailun kolmantena kölirullana tutkitaan sinisen väristä kölirullaa, joka on valmistettu nailonista. Kyseinen kölirulla on suunniteltu isoihin venetrailereihin. Kölirullan leveys on 300mm. Kyseinen kölirulla on edullinen vaihtoehto verrattuna edellä mainittuihin vaihtoehtoihin. Osa trailerivalmistajista käyttää näitä myös tehdasasennuksissa. Käyttökokemukset puhukoon puolestaan, kun saamme projektin tähän vaiheeseen.
Siniset nailonista valmistetut kölirullat

Kyseinen kölirulla on suunniteltu isoihin venetrailereihin

Käyttökokemuksista raportoidaan myöhemmin erikseen


Venetrailerien kölirullia koskevissa kysymyksissä suosittelemme kääntymään Teohydraulin puoleen tai tilaamaan rullat kätevästi verkkokaupan kautta. Heistä huokui selkeä alan ammattilaisuus.

2 kommenttia:

  1. Itselläni samanlainen vene ja sama ongelma, mutta ei polyuretaani rullat, mutta ei kestä nekään, itse suunnittelin nyt lisääväni rullien sivuille laakeroidut kumirenkaat, jotka jaksaisivat painoa ja auttaisi rullia kestämään.

    -Timo

    VastaaPoista
  2. Yksi kommentti nimimerkiltä Plokittaja, joka minun piti lisätä mutta poistin vahingossa. Onneksi teksti löytyi sähköpostista.

    "Nuo nailoniset siniset meni ainakin Mcsean 3500 kärrryssä 2159 Trophyn kanssa risaksi heti ensimmäisellä käyttökerralla. Itse Vaihdoin pahiten rikki menneet Stolzin rulliin ja ovat toistaiseksi kestäneet hyvin. Loputkin vaihtuu kuhan lompakko antaa myöden. "

    VastaaPoista