Haatajan Ahdin matka jatkui
Porkkalan lohipaikoilta kohti Kuusamon taimenjokia. Se kuuluisa tuntuma tuntuu
säilyvän, vaikka olosuhteet vaihtuvat mereltä joen kuohuihin. Anchovy Bullet
Rollkin oli vaihtunut perhoon. Komeita ovat kuusamon taimenet sekä myös itse
maisematkin.
keskiviikko 25. heinäkuuta 2012
torstai 19. heinäkuuta 2012
Porkkalan lohille maistuu Anchovy Bullet Roll
Suomenlahdella kausi vain jatkuu ja on muutenkin ollut
poikkeuksellinen, kun kesä 2012 näyttää olevan viileä ja sateinen. Tämän
johdosta meriveden lämpötila ei ole noussut kovin korkeaksi ja vesipetokirppua
ei ole päässyt muodostumaan. Tämähän normaalisti lopettaa lohikauden, kun
vehkeet ovat täynnä roskaa ja hommasta ei tule mitään.
Haatajan Ahti on kovasti tutustunut tällä kaudella Anchovy Bullet
Rollin sielunelämään. Uusi Anchovy huppu eroaa pikkuveljestään siinä, että se
kestää vauhtia sekä keliä. Monet varmasti tuskailevat Anchovy Specialin kanssa,
joka on kyllä tarkka säätämisen sekä kelin suhteen. Bullet Roll hupun uinti
säilyy kovassakin kelissä ja tämän on Ahtikin huomannut. Tällä kaudella Haatajan
venekunta on 1 lohi/ per reissu vauhdissa ja kausi jatkuu...
Eilen saapui puhelimeen tämä kuva, vaikka keliä merellä riitti.
Ottipelinä Bullet Roll Army Truck
perjantai 13. heinäkuuta 2012
Kymijoen korkeakosken lohivuodesta odotetaan parempaa
Viimeiset pari vuotta on Etelä- Suomen parhaalla lohijoella,
Kymijoella ja etenkin Korkeakoskella, ollut hiljaisempaa lohentulon suhteen.
Syitä on haettu lämpimistä kesistä, vähäisistä virtauksista sekä istukkaiden
vaihtumisesta nevalaisista Torniojoen kantaa oleviksi. Totuus löytyy varmaan
jostain näiden asioiden yhteistekijöistä - tai sitten luontaisesta vaihtelusta.
Kesä 2012 näyttää muuten otolliselta, koska joessa on hyvin vettä
ja se on pysynyt sopivissa lämpötiloissa. Lisäksi Suomenlahden uistelusaaliit
tukevat sitä, että lohta näyttäisi olevan kohtuullisesti. Se kuinka paljon
kymijokeen nousee kesällä 2012, niin tämä selviää syyskuuhun mennessä.
Ensimmäiset parikymmentä lohta on kammettu laiturille ja lohta on
noussut jokeen vähän "dieselmäisesti", noin muutama kala on
laiturille nostettu vuorokauden aikana. Keskipaino on myös ollut hieman
alhaisempi, koska yleisimmät kalat ovat olleet noin 8kg luokkaa. Kympin kaloja
odotellaan ja itse uskon heinäkuun lopun olevan se "kuuma- aika".
Näin on ainakin hyvä uskoa.
Vahteran Niko yritti nousulohta muutaman reissun verran, mutta
ylös asti sitä ei vielä saatu. Kunnes tänään puhelimeen saapui viesti
"kutosen kirkkaasta" nousulohesta. Fileet matkaavat kuulemma PK-
seudulle, jossa ne tarjoillaan uusien perunoiden kera=) Punainen putkiperho oli
jälleen kerran kymiläisellä vastustamaton. Allekirjoittanut aloittelee kymin
kautta ensi viikolla ja heinäkuun lopussa joella vietetään pidempi rupeama.
keskiviikko 27. kesäkuuta 2012
Dorado Esox ja Deadfish saalista juhannuksena 2012
Sen verran Juhannuksena ehti
vesille testaamaan Esoxeja sekä Deadfish- vaappuja, että jotain sentään siiman
päähän tarttui. Oliver poika alkaa innostumaan vetouistelusta ja kalastuksesta
ylipäänsä. Oliverin onkiin tarttui haukia ja kuhia mukavasti. Tästä se kipinä
varmasti alkaa ja isi ei pistä pahitteeksi=) Pian ollaankin jo pojan kanssa Ahvenanmaalla
lohia kiusaamassa...heh!
torstai 24. toukokuuta 2012
Deadfishin saalistamia Luonterin Nieriöitä
Lohikuvien lisäksi tänään saapui puhelimeen saaliskuvia
sisävesiltä, kun Wrightin Timppa oli saalistanut komeita Nieriöitä Luonterilta.
Ja mikäpäs muukaan nille oli maistunut, kun Deadfish vaappu.
Luonterin Nieriä - Deadfish 8cm
keskiviikko 23. toukokuuta 2012
Porkkalan Anchovy Bullet Roll lohi
Haatajan Ahti hankki viime vuonna pakkiinsa uusia Anchovy
Bullet Roll huppuja, mutta eipä niitä tullut kaudella 2011 testattua kun
lohentulo oli mitä oli. Vasta nyt keväällä 2012 Ahti pääsi kunnolla testaamaan
uusia Bullet Roll huppuja. Kelikin oli avausreissulla ollut kova ja aallot
kohtuulliset. Näissä olosuhteissa Bullet Roll on parhaimmillaan, koska se
säilyttää hyvin uintinsa ja kestää keliä. Vauhtia vetokeikalla oli ollut
+3km/h.
50g painotuksen takaa 45m vaparilla - Anchovy Bullet Roll Army
Truck
Lohi syö Ahvenanmaalla niin kovasti ettei puhelimeen ehdi vastata
Havusalmen Jarilta saapui taas komeita saaliskuvia Ahvenanmaalta
ja töissä kärvistellessä alkoi itseä suorastaan ahdistaa. No ehkä ensi keväänä
pääsee itsekin...heh!
Paikan päälle Ahvenanmaalle Jari oli saapunut maanantaina 22 päivä
toukokuuta ja illalla oli ehditty tehdä parin tunnin vetoreissu. Lohi se oli
kiinni ollut tälläkin reissulla, valitettavasti tämä kala irtosi.
Tiistai alkoikin mukavasti, kun vauras lohi oli lähtenyt kovalla
energialla. Varmasti talven jäljiltä on taas melkoisen vapautunut tunne pidellä
lohta sylissä. Kelitkin näyttävät suosivan tänä keväänä, niin voiko mikään olla
paremmin?
Lohi 13 kg
Keskiviikkona syöntiä tuntui riittävän. En saanut Jaria
puhelimella kiinni, vaan hetken päästä tuli viesti ettei nyt ehdi puhelimeen.
Hetken kuluttua tuli kuva kahdesta lohesta veneen pohjalla. Myöhemmin selvisi,
että tuplatärppihän sieltä oli tullut kahden 9kg+ lohen muodossa. Onnittelut
komeista lohista!
Tuplat
Saas nähdä mitä viikko vielä
tuokaan tullessaan? No me odotamme lohia Porissa, päästäkää isot läpi=)
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)








