keskiviikko 25. heinäkuuta 2012

Terveisiä Kuusamon taimenjoilta

Haatajan Ahdin matka jatkui Porkkalan lohipaikoilta kohti Kuusamon taimenjokia. Se kuuluisa tuntuma tuntuu säilyvän, vaikka olosuhteet vaihtuvat mereltä joen kuohuihin. Anchovy Bullet Rollkin oli vaihtunut perhoon. Komeita ovat kuusamon taimenet sekä myös itse maisematkin.


torstai 19. heinäkuuta 2012

Porkkalan lohille maistuu Anchovy Bullet Roll

Suomenlahdella kausi vain jatkuu ja on muutenkin ollut poikkeuksellinen, kun kesä 2012 näyttää olevan viileä ja sateinen. Tämän johdosta meriveden lämpötila ei ole noussut kovin korkeaksi ja vesipetokirppua ei ole päässyt muodostumaan. Tämähän normaalisti lopettaa lohikauden, kun vehkeet ovat täynnä roskaa ja hommasta ei tule mitään.

Haatajan Ahti on kovasti tutustunut tällä kaudella Anchovy Bullet Rollin sielunelämään. Uusi Anchovy huppu eroaa pikkuveljestään siinä, että se kestää vauhtia sekä keliä. Monet varmasti tuskailevat Anchovy Specialin kanssa, joka on kyllä tarkka säätämisen sekä kelin suhteen. Bullet Roll hupun uinti säilyy kovassakin kelissä ja tämän on Ahtikin huomannut. Tällä kaudella Haatajan venekunta on 1 lohi/ per reissu vauhdissa ja kausi jatkuu...
Eilen saapui puhelimeen tämä kuva, vaikka keliä merellä riitti.




perjantai 13. heinäkuuta 2012

Kymijoen korkeakosken lohivuodesta odotetaan parempaa

Viimeiset pari vuotta on Etelä- Suomen parhaalla lohijoella, Kymijoella ja etenkin Korkeakoskella, ollut hiljaisempaa lohentulon suhteen. Syitä on haettu lämpimistä kesistä, vähäisistä virtauksista sekä istukkaiden vaihtumisesta nevalaisista Torniojoen kantaa oleviksi. Totuus löytyy varmaan jostain näiden asioiden yhteistekijöistä - tai sitten luontaisesta vaihtelusta.

Kesä 2012 näyttää muuten otolliselta, koska joessa on hyvin vettä ja se on pysynyt sopivissa lämpötiloissa. Lisäksi Suomenlahden uistelusaaliit tukevat sitä, että lohta näyttäisi olevan kohtuullisesti. Se kuinka paljon kymijokeen nousee kesällä 2012, niin tämä selviää syyskuuhun mennessä. 

Ensimmäiset parikymmentä lohta on kammettu laiturille ja lohta on noussut jokeen vähän "dieselmäisesti", noin muutama kala on laiturille nostettu vuorokauden aikana. Keskipaino on myös ollut hieman alhaisempi, koska yleisimmät kalat ovat olleet noin 8kg luokkaa. Kympin kaloja odotellaan ja itse uskon heinäkuun lopun olevan se "kuuma- aika". Näin on ainakin hyvä uskoa.


Vahteran Niko yritti nousulohta muutaman reissun verran, mutta ylös asti sitä ei vielä saatu. Kunnes tänään puhelimeen saapui viesti "kutosen kirkkaasta" nousulohesta. Fileet matkaavat kuulemma PK- seudulle, jossa ne tarjoillaan uusien perunoiden kera=) Punainen putkiperho oli jälleen kerran kymiläisellä vastustamaton. Allekirjoittanut aloittelee kymin kautta ensi viikolla ja heinäkuun lopussa joella vietetään pidempi rupeama.


keskiviikko 27. kesäkuuta 2012

Dorado Esox ja Deadfish saalista juhannuksena 2012

Sen verran Juhannuksena ehti vesille testaamaan Esoxeja sekä Deadfish- vaappuja, että jotain sentään siiman päähän tarttui. Oliver poika alkaa innostumaan vetouistelusta ja kalastuksesta ylipäänsä. Oliverin onkiin tarttui haukia ja kuhia mukavasti. Tästä se kipinä varmasti alkaa ja isi ei pistä pahitteeksi=) Pian ollaankin jo pojan kanssa Ahvenanmaalla lohia kiusaamassa...heh!



torstai 24. toukokuuta 2012

Deadfishin saalistamia Luonterin Nieriöitä

Lohikuvien lisäksi tänään saapui puhelimeen saaliskuvia sisävesiltä, kun Wrightin Timppa oli saalistanut komeita Nieriöitä Luonterilta. Ja mikäpäs muukaan nille oli maistunut, kun Deadfish vaappu. 

Luonterin Nieriä - Deadfish 8cm

keskiviikko 23. toukokuuta 2012

Porkkalan Anchovy Bullet Roll lohi

Haatajan Ahti hankki viime vuonna pakkiinsa uusia Anchovy Bullet Roll huppuja, mutta eipä niitä tullut kaudella 2011 testattua kun lohentulo oli mitä oli. Vasta nyt keväällä 2012 Ahti pääsi kunnolla testaamaan uusia Bullet Roll huppuja. Kelikin oli avausreissulla ollut kova ja aallot kohtuulliset. Näissä olosuhteissa Bullet Roll on parhaimmillaan, koska se säilyttää hyvin uintinsa ja kestää keliä. Vauhtia vetokeikalla oli ollut +3km/h.



50g painotuksen takaa 45m vaparilla - Anchovy Bullet Roll Army Truck

Lohi syö Ahvenanmaalla niin kovasti ettei puhelimeen ehdi vastata

Havusalmen Jarilta saapui taas komeita saaliskuvia Ahvenanmaalta ja töissä kärvistellessä alkoi itseä suorastaan ahdistaa. No ehkä ensi keväänä pääsee itsekin...heh!
Paikan päälle Ahvenanmaalle Jari oli saapunut maanantaina 22 päivä toukokuuta ja illalla oli ehditty tehdä parin tunnin vetoreissu. Lohi se oli kiinni ollut tälläkin reissulla, valitettavasti tämä kala irtosi.

Tiistai alkoikin mukavasti, kun vauras lohi oli lähtenyt kovalla energialla. Varmasti talven jäljiltä on taas melkoisen vapautunut tunne pidellä lohta sylissä. Kelitkin näyttävät suosivan tänä keväänä, niin voiko mikään olla paremmin?

Lohi 13 kg

Keskiviikkona syöntiä tuntui riittävän. En saanut Jaria puhelimella kiinni, vaan hetken päästä tuli viesti ettei nyt ehdi puhelimeen. Hetken kuluttua tuli kuva kahdesta lohesta veneen pohjalla. Myöhemmin selvisi, että tuplatärppihän sieltä oli tullut kahden 9kg+ lohen muodossa. Onnittelut komeista lohista!

Tuplat


Saas nähdä mitä viikko vielä tuokaan tullessaan? No me odotamme lohia Porissa, päästäkää isot läpi=)